Jdi na obsah Jdi na menu
 


Finanční gramotnost

9. 2. 2015

Finanční gramotnost - 6. třída

Ve čtvrtek 29. ledna jsme první dvě hodiny věnovali finanční gramotnosti. Připomněli jsme si, co znamená sousloví finanční gramotnost a pak jsme se zaměřili na témata: Životní situace, Nástrahy ve světě peněz a Jak nenaletět reklamě.

V prvním tématu (Životní situace) jsme zkoumali, jaké události (příjemné i nepříjemné) by nás mohly v životě potkat (studium, svatba, bydlení, děti, pohřeb, živelné pohromy ...), jak zatíží rozpočet a jestli se už teď na některé můžeme připravit, aby budoucí rozpočet tolik nezatížily - jak si budovat finanční rezervy.

Téma Nástrahy ve světě peněz nás seznámilo s tím, kde a za jakých okolností lze pořídit úvěr. Vysvětlili jsme si pojmy dlužník, věřitel, lichvář, leasing, směnka.

Poslední téma nás zavedlo do světa reklamy. Diskutovali jsme o cílech reklamy, cílových skupinách, typech reklamy. Zjistili jsme, jak se bránit reklamním trikům.

 

Š. Kodymová

 

Finanční gramotnost – 29. 1. 2015 – proč jsou vlastně peníze

Na hodinu věnovanou penězům a důvodům jejich vzniku se žáci sedmého ročníku přesunuli na středověké tržiště a vrhli se do víru obchodování.

Nejprve museli vyměnit výrobky, se kterými na trh jako výrobci přišli, bez použití peněz. Zjistili, že není lehké správně určit cenu zboží a domluvit se ostatními na směně. Nejschopnější měl nakoupeno za 10 minut. Další se pohybovali v časovém intervalu 15 – 17 minut. Někomu se směna vůbec nepovedla.

Na druhou část hry žáci dostali grošíky a obchodovali s jejich pomocí. Nákup se výrazně zrychlil. Nejrychlejší měli zboží za 7 minut a do 10 minut měli nakoupeno všichni.

Někteří obchodníci v sobě objevili vyložený talent a pustili se i do výhodných nabídek, slev a různého dalšího vyvolávání. Hru to sice trochu protáhlo, ale výrazně oživilo. I když na středověkém tržišti asi nebyly obvyklé výbuchy smíchu.

Na závěr jsme se virtuálně prošli trezorem České národní banky.

         A. Müllerová

 

Kurz finanční gramotnosti

V lednu a v březnu pokračoval kurz finanční gramotnosti pro žáky 8. a 9. ročníku. Na naši školu opět zavítaly paní učitelky z hořické střední školy, aby tak navázaly na 1. listopadové setkání, v němž se žáci seznámili se základními finančními pojmy.

V lednu byl na programu domácí rozpočet, příjmy a výdaje, ale i osobní bankrot, který mnohé děti překvapil. Také již vědí, co je super hrubá, hrubá a čistá mzda.

Březnové setkání bylo věnované převážně daním, úvěrům a úsporám. Žáci se zamýšleli nad otázkami Proč spořit či investovat? Proč mít peníze? Jak optimálně rozdělit naše finance?. Dále se seznámili s možností stavebního spoření, penzijního připojištění a termínovaných vkladů.

Někteří žáci byli velmi aktivní, se zájmem se zapojovali do diskuzí a svými nesčetnými dotazy příjemně  překvapili samotné lektorky. Jako odměna za projevený zájem a aktivitu jim byly předány certifikáty finanční gramotnosti.

Myslím si, že mnozí žáci po tomto kurzu budou nápomocni svým rodičům při řešení finančních otázek.

                                                                                              Alena Stránská